onsdag 23. november 2011

Mine utfordringer som kreativ gründer

Ting er ikke helt på plass i hodet om dagen. Mye å gjøre, mye å finne ut av og ikke minst mye å tenke på. Og jeg reagerer jo likt meg selv, som er at jeg har problemer med å begynne på noe som helst fordi jeg tenker så mye...

Random bilde, tatt på travløp på Leangen Travbane..! :)

Noen som kjenner seg igjen? 

Jeg må innrømme at jeg antakelig er inne i en "det er tøft å være gründer og ikke ha 100% kontroll"-fase.

Er litt usikker på hvor mye jeg ønsker å dele på i et blogginnlegg, men det kan jo være fint å få respons på om flere som har gjort det samme eller gått gjennom lignende faser i livet har gode innspill:)

Her er mine hovedutfordringer som gründer for tiden:
1. Penger, penger, penger... Som alle andre har jeg altfor lite av disse (som man antakelig har uansett om man har endel) Jeg jobber jo, og får inn en grei sum for det - men trenger litt mer stabilitet så det ikke går så hardt ut over de faste utgiftene... Har noen oversikt over stipender, støtte eller lignende som passer å søke på for en designer/merkevarebygger/kreativ person..? Dette klarer nemlig ikke jeg å finne mange av. Innovasjon Norge har muligens et etablererstipend, men er det smart å søke på dette like før årsslutt? Eller skal jeg skaffe meg en esktrajobb? Og hva gjør det med energi og pågangsmot for å jobbe 100% for å vokse som gründerspire?

Sånn føles det for tida.. (gammelt bilde fra "Renatekontoret mitt")
2. Oppdrag vs. tidsbruk... Jeg har en del oppdrag, og det er jo bra! Men som fersk gründer er det vanskelig å beregne tidsbruk og som en følge av dette også å beregne riktig pris. Dette gjør at jeg har prosjekter gående som koster mye tid for meg, men generer lite eller i alle fall for lite penger. Men et sted må man jo starte.. Men da kommer man jo opp i fella som beskrevet i punkt 1. igjen.. Ond sirkel dette altså. Jeg tenker som så, at jeg bør bli flinkere til å beregne tidsbruken min - og i tillegg TØRRE Å TA RIKTIG PRIS... Men hva om jeg mister kunder på grunn av dette da? Da blir det jo ingen penger mot litt penger..? Og mat på bordet må man faktisk ha...

3. Struktur i hverdagen... Det er virkelig et problem. Hvordan klarer man å "legge til side" jobb og hvordan kan et skikkelig "B-menneske" som meg alltid komme meg opp om morgenen? Jeg antar at hovedønsket mitt til "jul" og mitt nyttårsforsett er å skaffe meg en kontorplass i et kreativt fellesskap. Dett hadde nok hjulpet meg godt på vei. Da hadde jeg i det minste bevisst kunne ha lagt igjen jobb/oppgaver på kontorpulten og gått hjem for dagen de fleste dagene i uka i det minste. Problemet med å være B-menneske aner jeg ikke hvordan jeg skal endre.. Jeg håper på en verden som ikke starter kl. 07.00 hver dag.. men heller rundt kl.10.00-12.00 et sted...

Dette får holde som innhold/problemstillinger for nå..

Jeg håper så veldig at noen har lyst til å være med å diskutere meg meg, og komme med forslag! Da hadde jeg blitt glad!

Og du, med det samme lik Ninabea på Facebook! DA BLIR JEG GLAD DA! :D

1 kommentar: